Eerste indrukken

29 maart 2015 - Yogyakarta, Indonesië

Wow dat was wel even wennen hier! Het weer, het eten, het verkeer, de taal etc. Heb al zoveel mee gemaakt in 10 dagen dat ik het gevoel heb alsof ik al een maand weg ben. Bali is een heel mooi eiland en erg toegankelijk voor een tourist, in die zin dus makkelijk om op te starten.

Het leukste moment op Bali was een middag optrekken met een familie uit de buurt van Ubud. Ze lieten me van alles zien en proeven en hoefde er verbazingwekkend gezien niets voor terug. (meestal moet je hier wel een slag om de arm houden heb ik gemerkt) Verder was het erg leuk om gewoon een beetje rond te rijden op een scooter en de omgeving te bekijken. Wel is het lastig om de weg te vinden als je geen kaart hebt, van fatsoenlijke wegwijzers hebben ze hier nog niet gehoord ;P Links rijden is ook wel even wennen, ik reed wel eens per ongeluk aan de verkeerde kant haha,

Achteraf gezien had ik wat langer in 1 plaats op Bali moeten verblijven om vanaf daar dingen te gaan doen. Nu had ik bijna elke dag een andere kamer en al dat reizen is toch wel erg vermoeiend. Nu ben ik in Yogjakarta (Java) en hier wil ik dan ook een week blijven.

De reis van Bali naar Java heb ik expres met de publieke bussen gedaan om een beetje onder de lokale bevolking te zijn. Dit was ook erg leuk, als was het comfort een drama en duurde de reis naar Java in totaal 12 uur. (vanaf Uluwatu) Bij Gilimunuk kun je overvaren met een ferry. Als eerste bestemming in Java had ik Buluran National Park, met als rede om (zoals hierboven beschreven) even tot rust te komen.Bij aankomst was het park dicht,en moest ik in een plaatselijke Homestay verblijven. Dit was heel gaaf, weer maakte ik het leven van een familie mee en hebben we veel gelachen. Bijvoorbeeld over mijn grote neus hahaha. Ook heb ik me door de plaatselijke kapper laten scheren voor 0,55 cent (8000 rp). 's ochtends een groot bord Nasi Goreng en toen kon ik het park in.

Het park is best mooi, maar omdat ik geen gids had geboekt (wist niet dat het vooraf moest) heb ik er niet heel veel van gezien. Slapen op het strand is daar in iedergeval riskant. Ik lag lekker te slapen en schrik opeens wakker van iets, zit er een aap naast me die mijn waterfles uit mijn tas probeert te stelen! Verder ben ik heel blij met 2 Indonesische contacten die ik daar heb op gedaan. Een jongen die woont in Yogjakara, die zie ik waarschijnlijk morgen en een jongen uit de buurt van Jakarta, daar ga ik hierna naartoe. Omdat het wel erg stil was in het park ben ik toch weer verder gaan reizen en nu dus in Yogjakarta. Weer een busreis van 14 uur dus nu ff chillen.

Vanavond om 22.00 uur ga ik naar de Merapivulkaan. Klimmen van 01.00 tot 05.00 en dan als het goed is een bizarre krater, lavastromen en een mooie zonsopgang. Deze krater is in 2010 nog aardig tekeer gegaan dus misschien moet ik een vogeltje kopen (zie foto's)

Bedankt voor het lezen en tot snel! (2 weken)

1. Marja:
    29 maart 2015
    Hey henkie,

Klinkt goed allemaal! Dat vogeltje, volgens mij snap ik het nog niet helemaal...Maar ik wens je een mooie tocht! Groetjes
  2. Henk-Jan:
    29 maart 2015
    Als je op de foto met de vogelkooi klikt dan staat er een uitleg bij.
  3. Bart:
    30 maart 2015
    He Kneh,

Leuk om te lezen wat je daar allemaal uitvreet!
    Volgens mij maak je best een hoop mee zo! Maar of je helemaal uitgerust bent in September? mischien moet je dan eerst maar 3 weken gewoon Kreta boeken:-)
    Dat vogeltje is gewoon de plaatselijke variant op het westerse geluksdubbeltje Marja!

Groetjes van de familie Barend
  4. Simone:
    31 maart 2015
    Henk, Buurman!!!
    Zo te zien ben je lekker bezig.... Vergeet je niet af toe stil te staan en te genieten.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  5. Joop Soepoog:
    8 april 2015