Suikerzoet

18 mei 2017 - Bacolod, Filipijnen

De reis met de ferry van Cebu city naar het eiland Bohol duurde ongeveer 4 uur met de trage ferry die ik nam. Dit is de goedkoopste optie met een gemengde lading van vracht en mensen. Aan boord van deze ferry ontmoete ik wat jongeren die op familiebezoek gingen. We maakten een afspraak om de volgende dag naar het strand te gaan. De stranden op Bohol zijn een van de mooiste die ik ooit heb gezien en het was dan ook een prachtige dag. Jammer alleen dat bij een laatste zwempartij in de avond, ik in een zeeegel trapte, iets waar ik bijna een week lang behoorlijk pijn van heb gehad.

De volgende dag in de vroege ochtend vertrok ik naar de beroemde Chocolate hills. Dit zijn prachtige onaards aandoende groenbruine heuvels die een prachtige vergezicht vormen. Met een van pijn vertrokken gezocht beklom ik de treden naar het uitzichtpunt, maar dit was meer dan de moeite waard. Niet alleen de Chocolate hills zelf maar ook de tocht er naar toe was schitterend. Bij terugkomst melde ik me weer bij de mensen die ik ontmoet had op de ferry en zag ik hoe ze een koe aan het slachten waren in de achtertuin op een houtblok en het vlees op een paar palmbladeren lag te wachten.

Na 3 schitterende dagen (incl. reizen) op Bohol vertrok ik ook hier weer. Ik had me nog wel wat langer kunnen vermaken maar had inmiddels afgesproken om Maria (het meisje uit Palawan) te ontmoeten in haar woonplaats Bacolod in het noorden van Negros. Een 2 uur durende ferry naar Dumaguete, 5 uur wachten op de bus, en 5 uur reizen met de bus en in de vroege ochtend van 4 mei kwam ik daar aan.

Bij aankomst kwam ik erachter dat een brommer huren in deze plaats niet mogelijk is. Er zijn dan ook bijna geen toeristen. Omdat ik toch graag de omgeving wilde verkennen besloot ik een brommer te kopen. Ongeveer 185 euro voor een in uitstekende staat verkerende 3 jaar oude brommer. Hopelijk kan ik hem voor een redelijke prijs weer verkopen en anders is het nog steeds geen slechte deal. Vanochtend ben ik vanuit Bacolod teruggereden naar Dumanguete, een tocht van ongeveer 5 uur door een prachtige bergachtige omgeving. In totaal ben ik dus 2 weken in Bacolod gebleven tot dusver.

Rondom Bacolod hebben we enkele watervallen bezocht. grappige aapjes gezien en gewoon de schitterende natuur bewonderd. Een bijzonder aspect aan het eiland Negros is de suikerriet teelt. Je ziet akkers met suikerriet werkelijk overal en de wegen zijn vol met afgeladen (meestal vooroorlogse) trucks met suikerrietsstengels. Op het eiland zijn Coca Cola en andere suikerminnende fabrikanten dan ook volop aanwezig. De dagen dat we niet op pad gingen verbleven we in en rondom het huis van de familie van Maria, dit was ook erg gezellig en interresant.

Op dit moment dus in Dumaguete en de planning is ook om het nabij gelegen eiland Siquijor te bezoeken. Daarna is het waarschijnlijk dat ik weer terug ga naar Bacolod om vandaar terug richting Manilla te reizen.

Het was dus weer een aardige belevenis alles bij elkaar. Nog een maandje te gaan.

Mijn terugreis is inmiddels geboekt:

Dinsdag 20 juni vlieg ik van Manilla naar Kuala Lumpur, vanaf daar zal ik met Turkish Airlines richting Amsterdam komen. Woensdag 21 juni ben ik als alles goed gaat dus weer terug in Nederland.

1. Mientje Van Rooij:
    19 mei 2017
    Hoi Henk Jan,
    Lijkt me alleen al een hele tour om van het een naar het ander te reizen. Uit te zoeken hoe, wanneer en hoe laat. En dan maar weer zien waar je slaapt. Best ondernemend! En dat je met iedereen overweg kan! Maar dat is natuurlijk een wisselwerking. Als jij interessen in hun toont, tonen zij dat vise versa in jou. En zo idem dito met helpen! En op de koop toe... een mooi land! Zou je er niet willen blijven wonen? Je raakt er zo gewend volgens mij. Zal wel weer even acclimatiseren zijn als je terug bent.
    Nog een hele fijne tijd gewenst en tot de 21e !
    Met de hartelijke greoten,
    Mientje
  2. Pa:
    19 mei 2017
    hoi Henkie, zo te zien en te lezen heb je weer genoeg meegemaakt
    nog veel plezier en tot 21 juni.

groeten pa en ma.
  3. Mientje Van Rooij:
    19 juni 2017
    Hoi Henk-Jan,
    Alles goed met je? Overal afscheid nemen? Zal wel weer een grote overgang zijn straks weer op Nederlandse bodem! met Nederlandse gewoontes! Alleen het weer is misschien hetzelfde! Hier ook 30c graden. Hopelijk hoor ik snel van je!
    Groetjes en goeie vlucht! Tot de 21e !