Een beetje Thai maar wel lekker

22 maart 2017 - Chiang Mai, Thailand

Iets eerder dan gepland mijn eerste blog. In ruim een week al zoveel meegemaakt dat ik het maar moet opschrijven voordat ik het vergeet. Zoals het voorval van nog geen uur geleden, ik werd aangehouden bij een controle door de Thaise politie. Ik zou 400 bath (11 euro) moeten betalen wegens het rijden op een scooter zonder geldig rijbewijs. Ik acteerde dat ik geen geld bij me had en vervolgens kreeg ik een bon die ik uiterlijk de volgende dag op het politiebureau moest komen betalen. Mij zullen ze daar niet zien. Twee Nederlandse meiden die ik een paar dagen geleden sprak hebben wel een internationaal rijbewijs maar moesten alsnog dokken omdat ze geen motorrijbewijs hadden en de brommers in Nederland maar 50cc mogen zijn. Kortom het gaat niet om de veiligheid, maar het is puur geld binnen harken. Aangezien ze verder geen gegevens van mij hebben lijkt het me sterk dat ik ooit de rekening krijg.

Terug naar het begin. Mijn vlucht met Oekraïne International verliep verrassend goed. De vliegtuigen waren oud, het eten niet te kanen, het personeel niet heel vrolijk, maar wat wil je voor die prijs. (195 euro ams-bkk) Bij mijn tussenstop op Kiev, kwam er toen ik zat te eten nog een Oekrainer bij me zitten en hebben we gezellig een paar biertjes gedaan. Hij kon bijna geen Engels maar met handen en voeten konden we toch aardig communiceren.

Het hostel wat ik alvast geboekt had in Chiang Mai (Near the park backpack house) blijkt een schot in de roos te zijn geweest, ik verblijf er nu al voor de derde keer! Goede slaapruimtes, koude airco en warme douches. 's Ochtends kun je een boterhammetje roosteren met een  bakkie er bij. Het personeel is bizar vriendelijk en behulpzaam. Dit alles voor 150 Bath. (4 euro)

Dat ik er nu voor de derde keer verblijf komt doordat ik een 3 daagse jungle trekking heb gedaan en daarna er met de scooter op uit ben gegaan. Het hostel in Chiang Mai is dus een soort thuisbasis ;) De jungle trekking kun je mooi terugzien als je de foto's bekijkt. Sommige foto's zijn wat mistig omdat er door de droogte het een en ander in de brand staat.

Een hele populaire plaats in de  buurt van Chiang Mai, ongeveer 3, 5 uur rijden, is het bergdorpje Pai. Dus ik ging met de scooter naar Pai, maar ik vond het niks, te veel toeristen in een klein dorp naar mijn smaak. Ik zag op internet dat er een mooie route door de bergen loopt, je rijd dan in soort van cirkel weer terug naar Chiang Mai. De volgende ochtend vroeg ben ik die route gaan volgen. Dit was helemaal goud! Super mooi, al is het waarschijnlijk nog veel mooier als alles groen is in het regenseizoen. Onderweg vond ik toevallig superleuke homestay in een traditioneel dorpje. (zie foto's!) Dus al met al was deze trip toch zeer geslaagd. Wel pijn aan m'n kont door de  vele uren op het zadel.

Gisteren nog wat tempels bezocht samen met een  Française en vandaag een beetje chillen, foto's uploaden en schrijven. Morgen pak ik de bus naar het nog noordelijker gelegen Chiang Rai. Vanuit daar zal ik terugvliegen naar Bangkok om vervolgens richting de Filipijnen te gaan!

1. Mientje Van Rooij:
    22 maart 2017
    Hai, Henk Jan,
    Wat heb je al veel gedaan in een weekje en bijzondere dingen beleefd! Na 3 maanden moet jij het gevoel hebben een heel jaar weg te zijn geweest! Af en toe rustig aan: wel zo verstandig! Veel plezierig avontuur en kijk uit naar je 2e nieuwsbrief (en foto's natuurlijk!) Fijne tijd, Mientje
  2. Rob Erkelens:
    22 maart 2017
    Een mooi begin van een lange reis! Ben stiekem best wel jaloers op je haha.
    Geniet ervan man!