Geen licht

25 augustus 2015 - Danurejan, Indonesië

Al voordat dat Johan en Jesse naar Vietnam waren gekomen had ik besloten om weer terug naar Yogyakarta in Indonesië te gaan. De reden hiervoor is niet het landschap of de vriendelijkheid van de mensen maar puur omdat ik Evi (meisje dat ik de vorige keer ontmoet heb) nog een keer wilde zien. Uiteindelijk heb ik besloten om er een maand heen te gaan, op het moment van schrijven nog ongeveer 1 week te gaan. Op 1 september vlieg ik naar Phuket in Thailand om vanaf daar weer terug naar Bangkok te reizen om mijn vliegtuig naar Amsterdam op 17 september te halen.

Doordat ik vanaf Bangkok in plaats van, zoals gepland, vanaf Hanoi naar Jakarta vloog had ik een nogal ongelukkig aansluiting. Om 15.15 vloog ik vanaf Bangkok en met een overstap in Singapore kwam ik om 20.55 in Jakarta aan. Om 10.35 de volgende ochtend had ik een ticket voor een vliegtuig naar Yogyakarta.. Ik heb maar besloten om op het vliegveld te slapen, wat uiteraard niet echt gelukt is. Het was verschrikkelijk saai en het duurde verschrikkelijk lang,  maar ja als je het over 6 maanden bekijkt valt het allemaal nogal mee!

De eerste 2 weken dat ik hier was heb ik bijna niets uitgevoerd. Slapen was hetgeen waar ik vooral tijd mee vulde, 10 tot 12 uur 's nachts en af en toe nog een middagdutje. Waar dit precies vandaan is gekomen weet ik niet, misschien toch op een bepaalde manier meer vermoeid geraakt dan ik in de gaten heb gehad. Na deze 2 slaapweken heb ik maar een lijste gemaakt met dingen die ik kan doen in de omgeving. In mijn vorige blog over Jogja was ik heel positief over het algemeen, toen ik dit keer weer in de stad kwam vond ik het eigenlijk helemaal niks! Maar dat neemt niet weg dat er in de omgeving schitterende plekken zijn.

Ik ben nog 2 keer met de scooter naar Merapi (vulkaan) geweest, de natuur en alle kleine boeren activiteiten zijn schitterend. Ook de kant waar recent nog een uitbarsting was is indrukwekkend. Het lijkt een beetje op een maanlandschap en je ziet dat alle bomen ongeveer van dezelfde leeftijd zijn. Er ligt daar ook een hele grote steen die bij de uitbarsting weggeschoten is, dit is een toeristische attractie omdat het volgens de lokale mensen op een alien hoofd lijkt. Eerlijk gezegd kon ik er niet echt een hoofd in ontdekken.. Verder ben ik naar het Kalibiru uitzichtpunt gereden, de route was zo stijl dat ik af en toe de scooter een beetje moest helpen! Het was een mooi uitzicht maar niet spectaculair, toen ik later richting het ondergelegen stuwmeer reed werd het pas echt super mooi. Normaal maak ik bijna geen foto's maar tijdens deze tocht heb ik een record gehaald denk ik! De dag erna ging ik naar een grot, deze grot is 1 kilometer lang en heeft verschillende kamers met daarop het Ramayana* verhaal afgebeeld. Na ongeveer 50 m kwam ik erachter dat ik een zaklamp had moeten meenemen, het werd een beetje eng in het donker. Ik ben dan ook maar terug gegaan om te kijken of ik misschien een lamp kon huren, maar deze optie was niet beschikbaar. Misschien dat ik er nog terug ga de komende dagen, want het is wel zeer interresant volgens mij.

De bovenstaande dingen heb ik allemaal alleen gedaan, maar met Evi ben ik natuurlijk ook wel weg geweest. We zijn naar een waterpark in Solo en de dierentuin in Jogja geweest, vooral de dierentuin was leuk. Er was een show waar ze allerlei trucjes met dieren deden, beetje zoals in het circus. Gisteren zijn we naar een heel mooi strand geweest, ongeveer 2 uur rijden maar zeker te moeite waard!  Ondertussen leer ik ook steeds meer over de cultuur, regels en het eten hier. Het meest gekke dat ik jullie misschien kan vertellen is dat het gemiddelde maandsalaris in Jogja 160 euro is.

Bedankt voor het lezen weer!

*De Ramayana is een omvangrijk epos uit India. Samen met de Mahabharata vormt het een belangrijke culturele hoeksteen van het hindoeïsme.

Het is het verhaal over Prins Rama, zijn broer Lakshmana en zijn vrouw Sita. De hoofdlijn van het verhaal betreft de ontvoering van Sita door de demon Ravana. Ze wordt meegenomen naar Lanka (de stad met de gouden muren). Uiteindelijk wordt Ravana, met de hulp van Hanuman, door Rama gedood. Daarnaast zijn er veel andere verhalen in het epos opgenomen.