Liften

23 juni 2015 - Vientiane, Laos

En ja ook aan de grens van Cambodja naar Laos probeerden ze ons op te lichten. Exact dezelfde procedure als bij de grens van Thailand naar Cambodja. We werden vlak voor de grens afgezet bij een klein restaurantje en konden een visa kopen voor 50 dollar. Dit hebben we natuurlijk niet gedaan, aan de grens koste het 35 dollar. Vervolgens zat onze buschauffeur aan de Laoszijde van de grens vrolijk te lunchen en konden wij een uur op hem wachten zodat we net de publieke bootservice van het eiland Don det misten en de enige optie was zijn boot te gebruiken...

Don det is onderdeel van de 4000 eilanden in de Mekong rivier. Ik weet niet precies hoe ze geteld hebben maar ik denk dat elke boompje dat boven water komt een eiland genoemd wordt. Dit wil niet zeggen dat het niets voor stelt overigens, het is er heel erg mooi. Ik was samen me Kati de Hongaarse vrouw en de eerste dag waren er ook nog de 2 mensen die ook in Banlung waren. De 1e dag zijn we met de fiets 2 eilanden rondgefietst, het meest interressante wat ik gezien heb tijdens deze fietstocht is dat er vroeger boten over de eilanden vervoerd werden om de watervallen te omzeilen. De 2e dag gingen we kajakken, dit was echt een superdag. We begonnen om 8 uur en waren pas om 16.30 terug. We hebben 2 watervallen bezocht, zoetwaterdolfijnen gezien en natuurlijk veel geroeid. Ondertussen was Kati een hele planning aan het maken wat we allemaal gingen doen in Laos en ze wilde ook met mij in Vietnam reizen. In eerste instantie zouden we alleen samen de grens naar Laos over gaan. Ik heb haar verteld dat ik na de volgende bestemming graag weer alleen verder wilde reizen. Ze was namelijk van alles aan het plannen zonder ook maar te bedenken dat ik misschien andere plannen had. Bovendien was er sowieso niet echt een click wat mij betreft.

Na Don det gingen we naar Pakse, daar is niet veel te doen maar hier start een brommertocht van 3-4 dagen. Het was een mooi tocht met veel watervallen en het hoogtepunt was het dorpje Tat Lo. Hier hebben we een traditioneel dorpje bezocht en ging ik voetballen met de kinderen. Ik speelde op mijn blote voeten en op elke vierkante meter lag wel varkensstront! Toen we wat verder buiten het dorpje wandelde kwamen we ook nog een groepje kinderen tegen die aan het spelen waren. Ze vroegen om onze flessen water en ze dronken eruit alsof het goud was. Ik weet niet wat ze normaal gesproken drinken, maar het leek erop dat ze er oprecht blij mee waren. Terug in Pakse ging Kati 's avonds met de bus naar Vientiane en ik bleef nog een nachtje. Die avond kwam Johan (de Spanjaard van Kratie) ook aan in Pakse na zijn brommertocht en zonder het echt te bespreken zijn we samen verder gegaan richting Thakhek.

Ik had al wat gelezen en gehoord over liften via mijn Russische vriend in Indonesie en besloot het eens uit te proberen. Samen met Johan lifte ik naar het busstation, hij nam daar de bus en ik ging verder liften. Na wat korte ritjes stopte er een pickup met een vader en zoon die onderweg waren naar Vientiane, halverwege de weg naar Vientiane ligt Thakhek! Perfect dus. Onderweg raakte we nog een koe die niet aan de kant wilde gaan, beetje zielig voor de koe want ze had een gebroken been. De bestuurder stapte uit en praatte 2 seconden met de plaatselijke mensen en reed weer verder alsof er niets aan de hand was. Toen ik hem er later naar vroeg zei hij dat de koeien niet voor 17.00 uur op de weg mogen. Dus het was eigenlijk de schuld van de koeien... Uiteindelijk was ik 4 uur later in Thakhek, Johan deed er 8 uur over met de bus. Succes of beginnersgeluk? Van Thakhek naar Vientiane lifte ik opnieuw, nu samen met Johan. Ook deze keer ging het super goed, morgen ga ik het weer proberen richting Vang Vien.

Thakhek was ook een mooi brommertocht, dit keer grotten in plaats van watervallen. De Kong lor grot is het hoogtepunt, hier deden we een boottocht van 7 km dwars door een berg heen. Momenteel dus in Vientiane de hoofdstad van Loas, hier is niet heel veel te doen maar het ligt op de route naar het noorden. Bovendien heb ik hier vandaag mijn visa voor Vietnam opgehaald.

Bedankt voor lezen weer!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Edwin Geluk:
    10 juli 2015
    He Henkie,

Ik volg je al aardig vanaf het begin van je big trip door Zuidoost-Azië. Sommige plekken waren herkenbaar, omdat ik daar ook weleens geweest ben en andere zijn jaloersmakend voor evt de toekomst. Ik hoorde van mn broertje dat Jesse en Johan jou op gaan zoeken in Vietnam. Laat nou het toeval dat ik daar ook heen ga deze zomer. Van 30 juli tot 2 augustus zit ik in Ho Chi Minh City en daarna reis ik door t/m 4 augustus in Hanoi. Ben benieuwd of jij die periode er toevallig ook zit. Anders het allerbeste reisplezier en beleving nog toegewenst de komende ruim 2 maanden.

Groetjes van 'Eddo' Geluk.
  2. Henk-Jan:
    11 juli 2015
    Hey Edwin,

Leuk dat je mijn reis volgt! Ik en de gebroeders Kok verlaten Hanoi op 2 augustus. Dus dat komt dan jammer genoeg net niet uit om elkaar te ontmoeten. Misschien op het vliegveld..
    Veel plezier in Vietnam.

Henk-Jan
  3. Henk-Jan:
    11 juli 2015
    Update ik vlieg de 3e on 9.20 am dus misschien zien we elkaar nog!
  4. Edwin Geluk:
    24 juli 2015
    Ok,

Ik kom de 2e aan om 14:15u dus kijk maar wat nog evt mogelijk is die dag.

Groetjes Edwin.