Reisplanning

9 juni 2015 - Banlung, Cambodja

Mijn vorige verhaal sloot ik af met een aanstaande scootertocht naar Bokor Mountain. We gingen met z'n drieën, Christian de Duitster, Emile de Deen en ik. Het was een mooie heldere dag en we vertrokken dan ook vol goede moed. Wat we wel al hadden gecontateerd was dat de scooters niet bepaald in topstaat waren. Een kilometer of 8 van de top klapte de aandrijfriem van Emile in stukken. Gelukkig hadden we het telefoonnummer van het verhuurbedrijf. Na een lange conversatie waarbij de verbinding verschillende keren wegviel, beloofde ze er met 20 minuten te zijn. Na 1,5 uur wachten was er nog steeds niemand en besloten we nog maar een keer te bellen. Deze keer zouden ze er echt met 5 minuten zijn. Na 10 minuten besloten we de scooter maar achter te laten en op 2 scooters terug te gaan. Toen we net onderweg waren kwamen we dan toch de gozer tegen die naar ons toe zou komen. Emile kreeg een andere scooter en we konden alsnog onze weg vervolgen. Een weg die trouwens heel erg mooi was en door alle bochten gaaf om te rijden. Bovenop de berg heerst er een wat mystieke sfeer alsof je op de filmset van Harry Potter bent en het was er ook vrij koud, maar goed voorbereid als Duitsers zijn had Christian ons al verteld dat we een trui mee moesten nemen. Op de terugweg maakte Emile nog even een kleine crash om het hele verhaal compleet te maken..

Ik dacht in Kampot een rustige tijd te zullen hebben maar dat is er niet helemaal van gekomen. Er woonde daar een Nederlandse jongen (Sjors) die daar in het Hotel van zijn vader 'werkte'. Met hem en nog een stel uit Amsterdam en nog wat andere mensen waaronder ook Emile en Christian gingen we met een bootje de rivier op met koelbox vol drinken, dat was heel gezellig. Een dag later had Sjors een leuke scootertocht naar Secret Lake. Iedereen verwachte dat hij precies wist hoe we daar heen moesten rijden, maar op elke kruising ging hij het vragen haha.. Na de scootertocht gingen we de 21e verjaardag van Emile vieren. Zijn vader had hem een bericht gestuurd dat hij op zijn kosten met een groepje mensen naar een restaurant kon gaan. We hebben de hele avond met 8 mensen bij een bbq-restaurant gegeten en gedronken en zijn vader zal wel geschrokken zijn van de rekening!! (39 $) Uiteindelijk ben ik 6 dagen in Kampot gebleven terwijl ik in eerste instantie maar 2 nachten had geboekt.

Ondertussen was ik een beetje aan het stoeien met mijn reisplan. Uiteindelijk heb ik nu het volgende plan opgevat (en al deels uitgevoerd) : via Phnom Penh naar Kratie, van Kratie naar Banlung, van Banlung naar Don Det (Laos). Vervolgens in Laos via interessante plaatsen naar het noorden reizen. Dan de oversteek maken naar Vietnam, in vietnam een brommer kopen en daarmee helemaal naar het zuiden (Ho Chi Minh) rijden om daar de brommer weer te verkopen. Vervolgens vanuit Ho Chi Minh naar het noorden van Thailand te vliegen (Chiang Mai) om van daaruit naar Bangkok af te reizen. Vanaf Bangkok zal ik terugvliegen naar Amsterdam. Klinkt logisch toch?

Kratie was een rustig plaatsje aan de Mekong rivier. De eerste dag heb ik een rondje op een eiland in de rivier gefietst. De 2e dag ging ik 's ochtends vroeg op pad voor een fietstocht van 44 km. De toch is onderdeel van de Mekong Discovery Trail die een gebied van 180 km bestrijkt. Ik volgde met mijn route de rivier om op een gegeven moment met een ferry naar de andere kant te varen en dan in de andere richting terug te fietsen om vervolgens weer een ferry te nemen naar de kant van Kratie. Overal waar je fietst komen kinderen naar je toe om heel enthausiast hello te roepen, aan het begin heel leuk maar op een gegeven moment wordt je er ook wel een beetje moe van. Toen ik om 9 uur 's ochtends aan de andere kant van de rivier was werd ik geroepen door een groepje mannen die voor wat huizen in een chillhutje zaten. Ze boden me wat van een drinken aan, het was denk ik rijstwijn of palmwijn. Een paar waren al dronken op dit vroege tijdstip! Ik ben maar snel weer verder gegaan voordat ik niet meer kon fietsen.

Van Kratie ging ik met de minibus naar Banlung. Toen ik bij de bus aankwam zat er al een andere Spaanse toerist in de bus. Hij was erg blij dat ik er een andere toerist was zodat hij tenminste met iemand kon praten. We waren nog geen 500m onderweg of de bus was al oververhit. We stopten ergens en met een klein emmertje werd er wat water bijgevuld. (waarschijnlijk vergeten) Vervolgens lukte het niet meer om te starten en werden er wat collega's gebeld om de bus achteruit aan te duwen, wat opmerkelijk makkelijk ging. We waren onderweg...1 scooter in de bus, 1 scooter vastgebonden achter de bus, een enorme berg bagage en 15 pasagiers in een minibusje.

Banlung van waaruit ik op dit moment dit verhaal schrijf is een relaxte plaats. We hadden een groepje van 5 mensen waarmee we de laaste dagen eropuit zijn gegaan. De eerder genoemde Spanjaard, een Hongaarse die ik al in Kratie had ontmoet, een Belgische, een meisje uit Bergschenhoek en ik. We zijn naar diversen watervallen geweest en het meest leuke was een kratermeer. Dit meer heeft een zalige temperatuur om uren in te spelen en te dobberen. De scooter die ik Banlung had gehuurd was de overtreffende trap van de slechte scooters in Kampot. Ik heb mijn scooter om verschillende redenen 3 keer omgewisseld, uiteindelijk kreeg ik een schakelbrommer wat eigenlijk best makkelijk was.

Morgen ga ik samen met de Hongaarse naar Laos, kijken of ze ons nog op willen lichten bij de grens.